KOLEKSI CERITA LAWAK DAN LAIN-LAIN with Sabahan Slang! :D Sumber original atau dari internet

Tuesday 16 October 2012

Kedai Buku Misteri

Petang itu,Ryo baru pulang dr kerja,kerana cuaca mendung dan nampak sangat ingin hujan,dia membuat keputusan untuk melalui jalan pintas di satu lorong yang gelap.Lorong itu telah diberitahu oleh rakan kerjanya sendiri..sedang si Ryo berjalan dalam lorong tersebut.Dia terlihat satu pintu di penjuru lorong tersebut bertulis "Kedai Buku Hitam" dan satu lg slogan bertulis "Apa yang ada di sini pasti tidak ada di tempat lain"..lalu si Ryo pun masuk ke kedai tersebut kerana terdorong perasaan ingin tahunya.Suasana dalam kedai tersebut amat menyeramkan dengan cahaya lampu yang suram.Dengan berhati2,Ryo pun berjalan di dalam kedai tersebut. 
Ryo: hello,ada orang kah ni? (Sunyi saja) 
Dia terpandang sebuah buku di atas rak yang usang.Diambilnya buku tersebut,tajuknya "10 Ways You Can See Ghost".Ryo amat berminat dengan tajuk buku itu,sedang dia membelek-belek buku tersebut.Tiba-tiba keluar satu tangan entah dari mana,menyambar buku tersebut.Si Ryo pun amat terkejut tapi dia terus menjejaki dari mana datang tangan tersebut.Dia ternampak satu lembaga menuju ke kaunter kedai buku itu.Dia memberanikn dirinya untuk ke kaunter tersebut.
Punya dia terkejut ternampak seorang lelaki tua sedang duduk di kaunter tersebut memandang si Ryo dengan muka yang garang. 
OrangTua:kalau kamu mau baca,bayar dulu la.. 
Ryo:ok la bha Uncle,jangan marah bha,saya beli la tu buku,berapa harganya. 
OrangTua:(ketawa sinis)hehehhe..memang sudah jadi takdir ni kamu jumpa buku ini di sini,buku ini tidak terdapat di mana-mana kedai buku lain.Oleh kerana itu,saya akan bagi kamu diskaun.Saya jual ni buku RM250 la. 
Ryo: alalalala.memang itu ka harga original tu buku? (tidak puas hati) 
OrangTua:kenapa? Murah ka?Saya bagi harga original la.. Ryo:yalah2,ngam la tu RM250,saya beli la..cancel reload broadband la ni besok.tidak dapat online FB lagi.mau dating sama si Nonong pun cancel juga la..haizzz.(sambil.menghulurkan duitnya) 

OrangTua:hei anak muda,kamu harus jaga buku ini baik-baik.apa saja cara di dalam buku ini yang kamu ingin lakukan,kamu tanggung sendiri akibatnya jika berlaku apa-apa.
Ryo:eee.yalah bha..saya tau juga tu. 
OrangTua:tapi ingat!! Apa saja kamu lakukan,Jangan sesekali membuka dan membaca MUKASURAT TERAKHIR buku itu.Kalau tidak kamu akan mengalami perkara yang buat kamu menyesal dan tidak boleh berpatah balik!! (spontan kedengaran bunyi guruh yang kuat) Malam itu,hujan dan angin kencang di kawasan tempat tinggal Ryo.Kebiasaannya,Ryo suka tidur dengan tingkap biliknya terbuka.Walaupun dia sedar akan hujan dan angin yang kencang,dia tetap tidak berganjak dari katilnya dan menyambung tidurnya.Buku itu diletak d atas meja di sebelah katilnya yang berada di tepi tingkap.Tiba-tiba angin yang kencang itu masuk ke biliknya lalu meniup mukasurat buku tersebut.Saat itu,baru si Ryo sedar,pesan orang tua itu padanya.Tanpa membuang masa,dia pergi mengambil buku tersebut untuk menyimpannya di dalam laci...Sewaktu tangannya sudah mencapai buku tersebut,Ryo terkejut yang tangannya sudah berada di atas muka surat terakhir buku tersebut.Dengan perasaan yang takut dan berhati-hati,perlahan-lahan dia membuka tapak tangannya untuk melihat isi kandungan mukasurat terakhir buku tersebut....tertulis di penjuru kiri bawah mukasurat akhir buku itu.. 

FIXED PRICE : RM5.00 

Ryo: kitaaaiiiii!!!!! aarrghhhh...Menyesal saya biliiiii!!!! 

Moga Thibur.
^_^
YSS
Share:
Location: Sabah, Malaysia

2 comments:

  1. ne cerita mcm kna ambil dr wayang ja ne...sy pena tgk ne wayang dia ne..hehe

    ReplyDelete
  2. ya..yang The Eyes 10 ka tu..ehhehe :P

    YSS?
    ^_^

    ReplyDelete

Total Pageviews

Stand By Me :)

Networked Blogs

Blog Archive

Pages